אורנה מיכלוביץ
הומאופתיה קלאסית




להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



דלקת פרקים כאב גב והומאופתיה

דף הבית >> טיפול הומאופתי בהרטבה, הזעה, אלרגיה >> דלקת פרקים כאב גב והומאופתיה

דלקות פרקים-שגרונית וניוונית

שרה בת 45, אם חד הורית לבת שהתגיסה לא מזמן, אובחנה כסובלת מדלקת פרקים שגרונית. כבר כמה שנים שהיא חווה לעיתים קרובות  התלקחויות של כאב, ונפיחות בפרקים. המצב  הזה נמשך זמן רב, ולמרות שיש עליות וירידות, למעשה אין שינוי ואין התקדמות במצבה. כשישנה התפרצות של הדלקת היא בקושי הולכת, לא יכולה להרים שום דבר בידיה, גם לא משא קל ביותר. בגלל הקושי והכאב היא נכנסה לדיכאון וכבר לא היתה בטוחה שהיא רוצה להמשיך ולחיות חיים כאלה, חיים של כאב ומוגבלות.
 
שרה שהייתה מכורה לעבודתה התפטרה בגלל מצבה הבריאותי, היה לה קשה לעבוד בגלל הכאבים.  כאב סבל ודיכאון, הפכו אותה לפחות נחמדה ופחות סבלנית, והעבודה עם קהל הפכה להיות סיוט.
 
הכאב היה נורא,בוער וחם, בנוסף סבלה מפטרייה – קנדידה, מיגרינות וסחרחורת, לעיתים קרובות הרגישה שהאחיזה נשמטת מתחת רגליה. היא הגדירה את עצמה כמרחפת, ללא עוגן.
 
קבלה תרופה הומיאופתית שהותאמה למכלול הפרטים האופייניים לה, אישיותה הרגליה והסימפטומים כפי שתיארה אותם, את התרופה היא לקחה מספר פעמים לאורך תקופה של חצי שנה.
 
אחרי חצי שנה דווחה שמצב רוחה השתפר מאד וכאבים כמעט ואינם מורגשים. לראשונה בחייה היא מרגישה מעוגנת במציאות ובפוקוס. היא לא מרגישה רדופה כהרגלה בצורך לעבוד. תהליך הריפוי אופיין בירידות ועליות אבל בסך הכל היה קו ברור של שיפור ועכשיו, אחרי חצי שנה מאז התחלת הטיפול, היא במצב הרבה יותר טוב.
 
אחרי שנתיים חל שינוי בדפוסים המאפיינים אותה ותרופה אחרת התגלתה כמתאימה. כעבור שנתיים נוספות הייתה במקום אחר לגמרי כשבעיותיה נפתרו וביניהן גם דלקת הפרקים.
 
כאבי פרקים - הקלה, ריפוי בטיפול הומאופתי
דלקת פרקים שגרונית הינה מחלה כרונית הפוגעת בכל חלקי הגוף. זו מחלה אוטואימונית שבה המפרקים, בעיקר בידיים וברגליים, מפתחים דלקת, וכתוצאה - נפיחות כאבים והרס המפרקים. הסיבה להתפרצות המחלה לא ידועה, אם כי ידוע שיש אלמנט תורשתי למחלה. וישנם מחקרים הבודקים קשר בין המחלה ובין תזונה, זיהומים אלרגיות ועוד.. לנשים יש סיכוי גבוה מלגברים לחלות 

נמצא קשר בין המחלה ובין היכולת של הגוף להתנהל עם הסידן, במקום שהסידן ייספג בתאים הוא יוצר מבנים מיותרים כששוקעים על העצם וכך יוצרים הפרעה ודלקת..
במהלך המחלה הסחוס נהרס וגם העצם ונוצרים עיוותים במפרק, וסטיות במיקום עצמות זו כנגד זו. 
מדובר במחלה סיסטמית: מערכות שונות נפגעות במחלה, דלקות בכלי דם ובקרום הלב, יובש, ירידה בכמות הרוק, בריחת סידן, מלבד תופעות שכיחות יותר כמו חולשה, אובדן תיאבון, חום נמוך, נוקשות פרקים בעיקר בבוקר ועוד
 
הטיפול הקונוונציונלי יהיה  במשככי כאבים סטרואידים ולא סטרואידים, תרופות אלו מפחיתות את הסבל, לעיתים במחיר תוצאות לוואי משמעותיות בגוף ובנפש.
 
אפשר לחזק את הגוף ולסגל אורח חיים שיש בו מניעה למחלות פרקים, על ידי פעילות גופנית יומיומית, סקס, מקלחות קרות וחמות, והימנעות ממאכלים מסויימים, (תפוחי אדמה, עגבניות, פלפלים חצילים, מוצרי חלב),הימנעות מעישון, מפירות חמוצים, שומנים ועוד.

הטיפול ההומאופתי
תרופות הומאופתיות יכולות לעצור את הדלקת ואף לרפא אותה כליל. ככל שהפנייה לטיפול הומאופאתי נעשית בשלבים מוקדמים של המחלה, לפני שנעשה נזק בלתי הפיך למפרקים, סיכויי החלמה גבוהים יותר.
 יש תרופות הומאופאתיות רבות שיכולות להקל על הכאב ולהביא לשיפור מהותי במצב. 
 
תרופות הומאופאתיות יכולות להילקח במקביל לתרופות אחרות ובמשך הזמן אפשר יהיה בתיאום עם הרופא המטפל לוותר על התרופות הקונוונציונליות.

הומאופתיה קלאסית לטיפול בדלקת פרקים
לדוגמא: אם הכאבים בוערים ומחמירים בחימום ומשתפרים בקירור המקום תרופה בשם אפיס יכולה לעזור, אם הכאב משתפר במשך התנועה אולי אוג ארסי היא התרופה, ואם מחמיר בתנועה יכול להיות שיש צורך בבריוניה. אבל התרופה שתביא לשינוי הגדול ביותר ותטפל בשורש הבעיה שהביאה לפריצה המחלה היא התרופה הקונסטיטוציונית, כלומר זו הלוקחת בחשבון את מכלל הנטיות והאפיונים של המטופל, והיא תינתן  על פי סימנים ואפיונים הקשורים לא רק בכאב ובסימטומים של המחלה אלא לפי התמונה הכללית שתתקבל בשיחה הראשונה.
 

מקרה לדוגמא
מהנדס צעיר התלונן תקופה ארוכה על כאבי גרון בבליעה, כאבים שהשתפרו כשאכל או שתה משהו חם. במשטחי גרון התגלו תמיד סטרפטוקוקים והוא טופל באנטיביוטיקה. כך זה נמשך שנתיים וכעבור שנתיים החל לפתח כאבי פרקים ביד באצבעות היד והרגל. מלבד האנטיביוטיקה הוא השתמש במשככי כאבים שגרמו לו תחושת כובד וכאב בבטן. בעצת ידיד החליט לפנות לטיפול הומיאופאתי.
במפגש סיפר את תולדות חייו, והתברר שהייתה לו תגובה קשה לחיסון המשולש שקיבל כתינוק. חומו עלה אז והוא אושפז בבית חולים. אחרי כן, לדברי אמו מצבו השתנה והוא סבל מנזלת כרונית, איבד משקל והפך לילד חולני. על סמך נתון זה ונתונים נוספים וכן בהתייחס לסימפטומים הנוכחים של כאב הגרון הוא קיבל תרופה הומאופאתית, אותה לקח באופן יומיומי במשך שבועיים. כעבור שבועיים הוא דיווח על שיפור ניכר בכאב הגרון ובאנרגיה הכללית. כאבי הפרקים עדיין נמשכו. הוא לא לקח אנטיביוטיקה ורצה להפסיק גם עם משככי הכאבים. בשבוע השלישי לקח תרופה הומאופאתית אחרת ובשבועות הבאים כאבי הפרקים הלכו והשתפרו. כעבור 3 חודשים ואחרי שיפור ניכר חזרו פתאום הכאבים בעוצמה רבה. ההומאופאת חזר על התרופה בדילול גבוה יותר ושוב הכאב שכך בהדרגה. כעבור שנה בערך הוא הרגיש בריא וללא כאבים. 
 
דוגמא נוספת של ריפוי באמצעות תרופה הומאופאתית קונסטיטוציונית
גבר בן 30 שסבל בילדותו מהצטננות חוזרת, ברונכיטיס ומגיל 20 מדלקת פרקים. במפגש עם ההומיאופאת נסקרו מאפינים שונים פיזים ופסיכולוגים והוא קיבל תרופה שנקראת ליקופודיום, שנמצאה כתרופה ההומיאופאתית המתאימה ביותר למכלול המאפיינים שתיאר. בשבועות אחרי קבלת התרופה הוא חש הקלה הדרגתית בכאבי הפרקים וכעבור מספר חודשים החלו לחזור סימפטומים קודמים, ברונכיטיס ודלקות גרון, ואף אלו נעלמו בהמשך. בנוסף הוא הרגיש עמיד כלפי לחצים סביבתיים שבעבר הגיב רגשית בצורה קשה כלפיהם.
במשך הטיפול הוא חזר פעם או פעמיים על התרופה ותוך שנה הוא הרגיש את עצמו בריא וחזק מאי פעם.

הקלה על כאב בפרקים באמצעות טיפול הומאופתי
דלקת פרקים ניוונית
גם בדלקת פרקים ניוונית יש לתרופות הומיאופתיות אפשרות להקל על הכאב,
אלו  מצבים של פגיעה בסחוס ובשל כך היווצרות בליטות בעצם, מצב המביא לכאב בתנועה וקושי בתפקוד תקין של המפרק. הכאבים מורגשים בעיקר אחרי מאמץ, ובבוקר, ובמזג אויר לח. זאת מחלה שפוגעת באחוז ניכר מאנשים מעל לגיל 50, וניתן לשפר את המצב ולמנוע סבל על ידי התאמת תרופה הומאופאתית, לפי אפיון הכאב:
אם מוחמר בקור או בחום, או בשינוי מזג אוויר או במאמץ, כל אלה יובילו לתרופות הומיאופתיות שונות שיילקחו פעם או פעמיים ביום ויביאו במהירת להקלה. 
תרופה קונסטיוציונית תביא להפסקת תהליך הניוון ואף לשיקום הנזק שכבר נעשה. לעיתים בגלל שנים של לקיחת תרופות סטרואידיות הטיפול ההומיאופתי ינתן באופן עדין, כפית נוזל פעמיים בשבוע ובהדרגה יבנה איזון ועמידות כך שההתקפים יחלשו והדלקת תפחת, ורק אחרי שיהיה ברור שהכיוון נכון והשיפור ברור יהיה אפשרי לחשוב על הפחתת התרופות הקונוונציונליות..

כאב גב – מה בעצם כואב

האם כאב גב כרוני מבטא כאב כרוני אחר? כאב של חיים שסטו ממסלולם? הזדמנויות שהוחמצו? מסקנות מוטעות? התרחקות מהעצמי? הליכה לאיבוד? ואם כך הדבר -  במה אנחנו מטפלים כשאנחנו מטפלים בכאב גב?

בשיחת טלפון ענת (בת 34- פרטים מזהים שונו) מבררת אם אפשר לטפל בהומאופתיה בכאב גב שהחמיר לאחרונה. האורטופד אבחן הפעם: מתיחת שריר, אבל היו לא מעט אבחנות אחרות במשך השנים, פריצת דיסק, צניחת דיסק, עקמת ועוד.. הגב תמיד כאב)  שתינו מסכימות שכדאי לנסות לטפל בכאב כשנלקחות בחשבון הסיבות עמוקות שגרמו לו..

ענת נכנסת לחדר. לפני אישה מתוחה, רזה ולא גבוהה, עיניים כהות ובוחנות, שיער שחור ארוך אסוף,  ז'ינס הדוקים וגופיה שחושפת זרועות שריריות. אני מפנה את הקשב לתחושה הלא נוחה שכבר מתעוררת בי.. מתח? לא בדיוק.. שיטת ההתמקדות למדה אותי לחכות והנה עולה בי המילה: חשד. ענת לא בוטחת בי. אצטרך להוכיח את עצמי כראויה לאמונה..

ענת מתישבת ומסתכלת עלי. אנחנו לא מדברות. אני פותחת, מסבירה מה ננסה לעשות, להבין ביחד מי היא, מה רובץ עליה, מה מאפיין את התנהלותה בחיים. אני מבקשת שתתחיל לספר קצת מי היא ומה היא עושה והיא עונה, באופן לא כללי ולא מחייב משהו לגבי לימודים באוניברסיטה, לגבי עניין של שנים בפילוסופיה, אומנות, רוחניות, חיפוש עצמי.....אני מרגישה שלא נוח לה לספר על עצמה. האם  היא רואה את עצמה בלתי מובנת, שונה, מחוץ למשבצת? האם היא רואה בי מישהו שישפוט? שיבקר? ... נראה שיש חרדה כלשהי סביב השאלה הזאת  " מי את?"  אז אני שואלת לגבי השרירים (אם היא עוסקת בספורט) – כאן יותר קל- והאוירה מתחילה להתחמם  -  והיא מספרת שכבר שנים, עד לאחרונה,  היא רוקדת..

 אני מבקשת שתרחיב קצת לגבי האימונים והיא נפתחת מעט יותר, היא מספרת על התמודדות "בעיקר מול עצמה", כלומר גם מול אחרים  יש תחרותיות, אבל הקושי הוא מול עצמה.. זה תחום שדורש משמעת עצמית, ריכוז, התמדה... היה משבר לפני כמה חודשים ביחסיה עם המורה, שאותו העריצה בהתחלה, אבל משהו קרה  מאז התרחקה והפסיקה לרקוד – האם זה קשור לכאב הגב? האם אז התחיל הכאב?  לא ברור

 
אני שואלת עוד לגבי הכאב, מבקשת ממנה לנסות להתחבר לתחושה סביב הכאב, מה מגיע עם הכאב, האם עולה מילה? דימוי? רגש? רעיון? זיכרון? כן.. היא נזכרת בחלום שחלמה השבוע, ובחלום היה זיכרון של בית ילדותה, היה משהו מפורק בחלום, הקירות לא הגיעו לתקרה, אולי בכלל  לא נשאו את התקרה והיתה הרגשה שהקירות רופפים, חלשים, לא מצליחים לשאת את משקל הקומה שמעליהם.. ויש סכנה לדרוך על הרצפה בקומה למעלה, לא יציב.. היא מקשרת את היעדר התמיכה בחלום לכאב הגב ואומרת שבגלל חולשה של עמוד השדרה יש לה הרגשה שהראש לא נתמך...  תמיד סבלה מהגב, העיסוק בספורט ומחול  לא שינו את המצב.. אני חושבת על החיפוש הרוחני, האינטלקטואלי, הלימודים שתיארה, שלא מובילים לתחושה של הישג וסיפוק,  על הקשר הרופף בין הראש לגוף, מה זה אומר לי שהראש אינו נתמך על ידי עמוד השדרה, ואיך זה קשור לכאב? אני חושבת על המשבר עם המורה – האם הוא היה מי שנתן לה גב?

מבקשת שתרחיב על הכאב

היא מספרת:  "אני מרגישה כאילו הגב שלי שבור ממש, הכאב  לא קשור למאמץ או לקור או כל דבר אחר, לא יכולה לומר מה קודם לכאב, זה לא צפוי, ובאמת נותן לי הרגשה שאני לא יודעת מה קורה בגוף שלי ואני לא יכולה לסמוך על הגב שלי שישתף פעולה כשאני צריכה, למשל בתחרות, אני לא בטוחה שלא יתחיל כאב שישתק אותי, כשהכאב עובר אני נשארת מותשת, הרגלים בקושי נושאות אותי ..

חושבת - היא לא יכולה לסמוך על הגב שלה, הוא לא יחזיק.. (השאלה אם אחזיק או אקרוס מכוונת אותי לקבוצת תרופות מסויימת)

אני מבקשת שתספר מה מאפיין אותה כבן אדם

"יש לי מחשבה עצמאית, אני לא מקבלת אף רעיון מאף אחד עד שלא בוחנת את זה  עבור עצמי, תמיד היתה לי בעיה עם סמכות, עם מורים מדריכים רופאים וכל מי שתופש את עצמו שיכול לומר לאחרים מה לעשות, אני מאמינה שכל אחד יודע עבור עצמו מה הכי טוב בשבילו, גם אנשים שאני אוהבת ומעריכה אם יגידו לי מה לעשות לא אקבל עד שאחשוב בעצמי (הצד המרדני, האלטרנטיבי,  המתנגד לסמכות, המחשבה העצמאית – כל אלו  מתורגמים לחומר מסויים, שיהיה אחד המרכיבים של החומר , אותו חומר בטבע שיהיה, אני מקווה, התרופה של ענת)

מה לגבי עבודה? כסף? משפחה?

לא, היא לא עובדת, גרה בדירה שכורה,  לא יכולה לסבול שהוריה מנסים להתערב בחיים שלה ולכוון אותה ..  היא סובלת ומתרחקת ככל האפשר מהקשר איתם אבל תלויה בהם כלכלית.. לגבי לימודים היא התחילה תואר לפני עשר שנים אבל לא ממוקדת, ולומדת הרבה דברים כך שלא רואה בהכרח את המטרה כהשגת תואר אלא כלימוד לשם לימוד, והיא באמת בעלת ידע עצום בכל התחומים שלמדה וגאה בכך.. היא גם לא מעוניינת כרגע לעבוד כי כל תהיה "לא לרמה"  – כשתגמור את התואר תוכל לחפש משהו שמתאים לה, אבל בעצם היא לומדת לא לשם התואר בהכרח אלא כדי להעמיק ולהבין את העולם.., היא מספרת גם על ניתוק קשר עם המנחה שלה בעבודת הגמר, ניתוק שהיא לא מצליחה להתגבר עליו ולהמשיך הלאה עם אדם אחר.... ההורים תומכים כספית אבל לא נפשית ועל כך היא ממורמרת, הם לא מבינים אותה... גורמים לה להרגיש רע עם עצמה שלימודיה נמשכים כל כך הרבה זמן  כך שהיא בעצם ניתקה את עצמה גם מהם, אבל בסך הכל היא לא מעוניינת להיכנס להסברים על חייה ובחירותיה, היא רק רוצה תרופה לכאב גב.... 

מהשיחה עם ענת למדתי  שהקושי  הוא "מול עצמה" ויש עניין של "משמעת עצמית".. אבל יש גם קושי מול מנחים מדריכים ומורים וכל סמכות שהיא וכל מי שמנסה לכוון ולהדריך, ובכלל שאינה מקיימת קשרים חברתיים או זוגיים.. איזה מן קשר אנחנו נצליח לקיים?


הערכתה העצמית לכאורה גבוהה, ומבוססת על הידע שצברה, על תחומי העניין, השכלה לימודי פילוסופיה, אבל ההערכה עצמית גם רופפת, עבודה, לא מכובדת בעיניה, עלולה למוטט את ערך העצמי, ולכן היא נמנעת מעבודות פשוטות, שהיו מאפשרות עצמאות מסויימת, ובוחרת להיות  תלויה במשפחה, בחירה  שלא תורמת להערכתה את עצמה, או לתחושת יציבות. להיות בת 34 ולהיתמך בהורים זה מצב לא נוח, אבל בכל זאת, ענת בוחרת בתלות הזאת.



תמיכת ההורים אינה נחוית אצל ענת כתמיכה, בחויה שלה הם למעשה אינם תומכים כי אינם מקבלים את בחירותיה ודרך חייה, ולכן יש כאן תמיכה שאינה תומכת במי שהיא, אינה תומכת בעניין האינטלקטואלי, במטרותיה להחכים.

למעשה מי שאמור היה לתמוך, לשמש משענת ומסגרת  אכזב בשלב מסויים, המאמן, המנחה, ובודאי ההורים הלא מבינים, והיא מוצאת את עצמה ללא מסגרת, ללא כיוון, כשהקשרים שלה מתפוגגים או בסכנת התפוגגות. והיא מרגישה לא מובנת, לא מוערכת, לא מצליחה..

 ומה קורה עם הגב? איפה הגב לא תומך בראש (האם יהיה פשטני לחשוב שבהרגשתה הוריה (הגב) – אינם תומכים בראש (שאיפותיה להשכלה חוכמה וידע)? ומה אומר החלום – התקרה אינה נתמכת, הקומה השניה גבוהה מאד ואינה מחוברת למבנה שיכול לשאת אותה, איך להגשים את השאיפות הגבוהות? האם תרופה תוכל לשנות את המבנה כך שקירות יתחזקו והתקרה תיתמך ולא תרחף יותר מעל הקירות? האם אז יתרחש ריפוי וכאב הגב יעלם? איך לשקם את תחושת האמון והשיכות של ענת לעולם שהיא חיה בו ואת הקשר שלה לעצמה ולכוחותיה לאנשים סביבה?.. כרגע היא מנותקת מעצמה, ללא קשרים חברתים, ללא זוגיות, ללא מקצוע, ללא פרנסה, חיה ביקום מקביל, ולא יציב..

את ההבנה הזאת ניתן לתרגם לתרופה. הכלים בהומיאופתיה מאפשרים לכוון לתרופה אחת מתוך מאות התרופות שיכולות להניע כוחות ריפוי. כשכוח החיים יומרץ, טיפול יתחיל, ושינוי עמוק יתחולל. הטיפול הוא למעשה ריפוי הפגיעות (שמקורן פעמים רבות  לא ידוע ובלתי ניתן לשחזור) שהביאו לשיתוק ומצב של אי התפתחות, חוסר התקדמות, חוסר פיתרון.

התרופה נבחרה: תרכובת של פחמן (שקשור בקונפליקטים של ערך עצמאי, עצמאות ותלות) וגופרית (שקשורה ברצון לבסס ערך עצמי על ידע השכלה התעמקות פילוסופית ולפעמים על ידי בחירת נתיב אלטרנטיבי לזרם המרכזי).

כמה ימים אחרי פגישתנו ענת לוקחת מנה מהתרופה.  אני לא שומעת מענת תקופה ארוכה, אנחנו מדברות בטלפון מידי כמה שבועות. כאב הגב הוטב מאד. בשיחת טלפון כעבור חודש אנחנו קובעות להיפגש למעקב, כדי להחליט איך ממשיכים. במפגש מתברר לי שענת הפכה מעשית יותר, יצרה קשר עם מנחה אחר (שקודם לא העיזה להתקרב אליו) ונחושה יותר להתמקד בסיום עבודת הגמר. על הגב היא אמרה: "פחות נוקשה, פחות הרגשה צפופה,  ויותר יציב".  התקשרה למורה  והוחלט שתנסה לחזור לרקוד

הטיפול נמשך שלש שנים ובמהלכם החלפנו תרופה, ענת התחילה ללמד, ומצאה חבר.. כאבי הגב נעלמו.
 

 
   
 
לייבסיטי - בניית אתרים